Tip na cyklovýlet
69,3 km
Ujetá vzdálenost
4:57 h
Celkový čas
14 km/h
Průměrná rychlost
860 m
Nastoupaná výška
Napříč Českou Lípou se vydávám na horském kole postupně přes sídliště Špičák a Svárov, kde za místní hasičárnou najíždím na polní cestu a nechávám za sebou běžný ruch města. Po modré turistické značce pokračuji do blízké obce Okřešice, kde se ihned nořím do místního lesa. Pokračuji žlutou turistickou stezkou, kterou u Bílé kaple nechávám za sebou a jedu dále po zpevněné lesní cestě. Jakmile přejedu hlavní silnici, tak pokračuji v jízdě kolem Kraví Hory, která se nachází na území Kokořínska.
Pod Kraví Horou najíždím na nenápadnou lesní pěšinku, po které pokračuji v jízdě k rozcestníku do Karas. Po modré turistické značce se nechám dovést do obce Provodín, kde projíždím kolem pískovny a následně železniční stanice až do míst, kdy přejíždím trať a stezka mě vede do lesa. Nějakou chvíli se ještě držím modré turistické značky, než ji při výjezdu z lesa opustím a po malé lesní pěšince jedu zpět k železniční trati, podél které pokračuji do Starých Splav. Podél blízké chatové osady se dostanu až na místní silnici a při nejbližší příležitosti se vydávám přímo k Máchovu Jezeru.
Celé Staré Splavy se pokouším na kole objet přímo podél Máchova jezera, ale v jedné části pod Lázeňským vrchem mě placený vstup na pláž poblíž přístaviště donutil ke zkratce přes přilehlý les. S ohledem na jeho členitost a povrch to na horském kole není až tak velkou překážkou. Postupně míjím dva vstupy do uzavřeného areálu pláže a pokračuji dále směrem na Jarmilinu stezku, po které se podél Máchova jezera dostanu během krátké chvíle přímo do Doks. Při jízdě ovšem nikde není přímý výhled na samotné Máchovo jezero.
Mám právě za sebou prvních 20 kilometrů, tak si v této části Máchova jezera dopřávám malou svačinku a následnou poznávací jízdu okolo kopce Klůček, kde se automaticky vyhýbám hlavní pláži. Poslední pohled na Máchovo jezero a následuje návrat do centra Doks, kde volím tu nejkratší cestu na blízkou červenou turistickou trasu, po které dojedu na blízký Poslův mlýn. Přímo u břehu Poselského rybníka využívám výhled na vzdálený hrad Bezděz a pokračuji ve směru do vesnice Obora.
V obci Obora najíždím na vedlejší silnici a pokračuji v jízdě přes Okna k odbočce na Luka, kde využívám starou Poštovní cestu lesem. Jedná se o málo využívanou komunikaci, která mě dovede až na rozcestí na Pankráci u bývalé myslivny. Cestou mě čeká drobné převýšení, ale to je teprve příprava na další část cesty. Následně jedu po běžné silnici vedoucí k obci Bezdědice, poblíž které si užívám sjezd do údolí. Následuje pohodová jízda po klikaté vedlejší silnici mezi nádhernými skalami.
Po několika kilometrech jízdy odbočuji ze silnice na místní stezku vedoucí Kružským dolem, kde mě překvapuje výrazně zablácená a místy také zatopená cesta. Po chvíli zkoumaní mapy zavrhuji objížďku po hlavní silnici a pokračuji v původně naplánované trase, která v těchto místech začíná ve 280 metrech nad mořem. Šlapu do pedálů s opakující se myšlenkou hlavně nezastavuj. Jakmile ovšem překonávám bahnitou část trasy, tak pro změnu začíná poměrně náročné stoupání, které za obcí Vojetín nabírá ještě na větších obrátkách.
Cílem dnešní cesty je samotný hrad Houska, který je ve výšce 437 metrů nad mořem. Jedná se o původně gotický hrad z první poloviny 13. století, který byl postupně přestavěn na renesanční zámek. Krátce nahlížím do nádvoří a pokračuji na kole až na vrchol místního kopce (457 m n. m.), kde hledám vhodný pohled do údolí. Z jednoho skalního výběžku se naskýtá daleký výhled do krajiny, kde je dokonce vidět hora Říp vzdálená cca 26 kilometrů.
Na poslední chvíli měním naplánovanou cestu zpět a místo jízdy kolem Zámeckého a Mlýnského vrchu jedu kratší částí v domnění, že cestou pořídím fotografii hradu Houska z větší dálky. Bohužel, z aktuálně zvolené trasy není hrad téměř vůbec vidět (tak snad příště). U rozcestníku Pod Houskou se vydávám směrem na Blatce, za kterými plánuji průjezd lesem, kde se potom napojím na zelenou turistickou trasu. Po troše bloudění odbočku do lesa nalézám a vydávám se do údolí po zapomenuté trase. Jakmile narážím na zelenou turistickou značku, tak se cesta výrazně zlepší, ale nelze se vyhnout několika převýšením, které končí až za obcí Beškov (365 m n. m.).
Za Beškovem následuje parádní několikakilometrový sjezd, který končí až v Nedamově (259 m n. m.), kde jsem si cestu zkrátil jízdou po poli a dojem ze sjezdu okamžitě vystřídala frustrace z jízdy v rákosí. Následně najíždím na místní silnici a po krátkém stoupání odbočuji do lesa přímo pod Červeným vrchem, kde pokračuji po žluté turistické značce. Po drobném zakufrování nalézám opět svojí trasu a jedu po lesní cestě v Polesí Doubí ve směru na Vrchovany, která vrcholí poblíž Berkovského vrchu (355 m n. m.).
Mám za sebou již 60 kilometrů poměrně náročné jízdy a slušně vyčerpán pokračuji za Vrchovany jízdou z kopce přes obec Chlum a osadu Podolec, ke které přijíždím po překvapivě průjezdné lesní pěšince. Dále se vydávám k Pavlovickému dolu, kde projíždím po neudržované silnici podél obce Popelov směrem na Šváby, u kterých odbočuji na Borek. Zde žebrám o trochu vody na doplnění, posledních 10 km jedu bez vody a každé šlápnutí do pedálu se zdá být těžší a těžší.
Téměř na jeden zátah do sebe obracím láhev s vodou a pokračuji v cestě. Za Borkem míjím barokní kostel sv. Barbory a směřuji alejí do obce Zahrádky. V těchto místech to vzdává baterie v mobilu a přestávám se záznamem trasy i pořizováním fotografií. Do budoucna musím vymyslet zda sebou na kole vozit powerbanku, nebo druhý mobil. Po průjezdu Zahrádkami na mě ještě čeká neúprosný kopec, který by šlo s úsměvem projet asi jen na elektrokole. Z posledních sil jej vyjíždím, naštěstí po něm následuje sjezd až do České Lípy, kde mě už čeká pouze výšlap na nejvýše položené sídliště.
Dnešní cyklovýlet měl několik odlišných částí, kdy se pohodová jízda kolem Máchova kraje postupně změnila v náročnější výstup až na hrad Houska, a to včetně zpáteční cesty, kde nebyla nouze o převýšení a náročný terén. Cestou jsem najel slušných 69,3 km v těžším terénu a celkově nastoupal 860 výškových metrů. A co ty? Pokud jsem tě cyklovýletem dostatečně motivoval, pak prostuduj mapu, přizpůsob trasu vlastním možnostem, naskoč na kolo a vychutnej si zážitek z jízdy.
Chceš další informace?
Horská, krosová, silniční, elektrokola...
Široká nabídka jízdních kol a příslušenství skladem přímo pro tebe
Úvod Cyklotrasy Cykloturistika Blog Kontakt
Copyright Bikeo