Články na blogu
V tomto směru jistě nejsem ten pravý, kdo by měl o údržbě kola referovat, ale pokud někoho zajímá jakým způsobem se o kolo starám (ať už dobře nebo špatně), tak má možnost. Bydlím v běžném činžovním domě a prostor na údržbu mého horského kola tedy není nijak ideální. Přesto mám jízdní kolo před každou vyjížďkou čisté, namazané, zkontrolované a tedy plně připravené na další cyklovýlet.
Protože na horském kole jezdím po různých typech povrchů, tak přesně podle toho kolo po každém výletu i vypadá. Nemám možnost kolo umýt běžným způsobem, tak jednoduše počkám do druhého dne až bahno zaschne. V tu chvíli přijde na řadu souprava kartáčů, které si na kole hravě poradí s jeho nejzáludnějšími záhyby. Veškeré bahno je na podlaze a na řadu přicházejí vlhčené ubrousky, kterými zbavím rám, vidlici, řidítka, kola a ráfky od mastnoty, zbylých nečistot i prachu.
Samostatnou péči věnuji samotnému řetězu na kole, který čisticími ubrousky do auta očistím také. Zabere to trochu více času, ruce mám od šmíru, ale výsledek je celkem uspokojivý. Dříve jsem používal ruční pračku řetězu, ale pro neuspokojivé výsledky jsem tuto metodu už opustil. Stejnou metodou na jízdním kole odmastím a očistím zbývající části převodového ústrojí včetně přehazovačky.
Jakmile je celé kolo očištěné a odmaštěné, tak pro jistotu ještě hůře dostupná místa zkusím preventivně zbavit prachu pomocí stlačeného vzduchu ve spreji. Následně se pouštím do promazání vidlice, tlumičů, pohyblivých částí odpružení, a to včetně gumových těsnění. Zároveň také lehce prostříkám i přístupné části středového ústrojí. K těmto úkonům využívám mazivo ve spreji na bázi silikonového oleje (běžně používám Finish Line Max). Nezapomeňte si dát rozhodně pozor, aby se mazivo nechtěně nedostalo na brzdový kotouč a destičky. Následně vyzkouším funkčnost tlumičů a přebytečné mazivo utírám, aby při jízdě zbytečně nepřitahovalo prach.
Poslední část údržby kola věnuji pečlivému promazání celého řetězu pro jeho hladký chod. K tomu používám Finish Line Dry Bike Lubricant s vlastním kapátkem, který snižuje přilnavost prachu a snižuje tak postupné opotřebení řetězu. Provádím to tak, že pomalu otáčím pedálem a postupně kápnu mazivo do každého článku řetězu, čep po čepu. Abych přesně věděl kde začít a skončit, tak mi jako výchozí bod slouží rychlospojka. Při této metodě je nutné mít trochu více trpělivosti, ale výsledek mi plně vyhovuje. Následně si ještě několikrát otočím pedálem na prázdno a přebytečné mazivo z povrchu řetězu utírám.
Chceš další informace?
Horská, krosová, silniční, elektrokola...
Široká nabídka jízdních kol a příslušenství skladem přímo pro tebe
Úvod Cyklotrasy Cykloturistika Blog Kontakt
Copyright Bikeo