Tip na cyklovýlet

Hrad Bezděz

Cyklotrasa Česká Lípa, Vítkov, Heřmaničky, Veselí, Hradčany, Ploužnice, Kuřívody, Bělá pod Bezdězem, Bezděz, Břehyně, Doksy, Staré Splavy, Provodín, Okřešice...

Mapa cyklotrasy

86,7 km
Ujetá vzdálenost

4:43 h
Celkový čas

18,3 km/h
Průměrná rychlost

676 m
Nastoupaná výška

Projíždím na kole po běžné komunikaci Českou Lípou k sídlišti Svárov, kde míjím nejnižší bod dnešní trasy 248 m n. m. a směřuji na krátkou cyklostezku, která mě dovede až do malé obce Vítkov, která už leží na území Kokořínska. Odtud pokračuji po vedlejší silnici s minimálním provozem přes vesnici Heřmaničky až do Veselí. Zde začíná Stará lipská cesta vedoucí do obce Hradčany (pohodová a klidná asfaltka přímo v lese). Po cca 20 kilometrech od svého startu míjím Hradčany, objíždím letiště a vjíždím do vesnice Ploužnice, kde nelze bez povšimnutí minout ruiny paneláků po sovětské armádě z bývalého vojenského prostoru Ralsko.

Cesta z Hradčan do Ploužnice

Cesta z Hradčan do Ploužnice

Rozcestník letiště Hradčany

Rozcestník letiště Hradčany

Ruiny paneláků v Ploužnici

Ruiny paneláků v Ploužnici

V Ploužnici přejíždím hlavní křižovatku a pokračují po vedlejší silnici až k Ploužnickému rybníku, kde už nejezdí běžná doprava. Po necelém kilometru míjím odbočku vedoucí okruhem opět do Hradčan a pokračují rovně k uzavřené zóně obory Židlov, kde mimo jiné žije i početné stádo zubra evropského. Po většinu roku (s výjimkou března a dubna) je možné židlovskou oboru navštívit pěšky i na kole. V rámci pravidel je nutné se pohybovat jen po vyznačených stezkách a jestliže narazíte na zubry, rozhodně se k nim nesnažte přibližovat. Cestou se kochám nádhernou přírodou a po cca 5 kilometrech na první možné křižovatce odbočuji směrem k obci Kuřívody.

Okolí Ploužnického rybníku

Okolí Ploužnického rybníku

Brána obory Židlov

Brána obory Židlov

Průjezd oborou Židlov

Průjezd oborou Židlov

V oboře musím zdolat několik převýšení z nichž nejvyšší je 382 m n. m., oproti dosavadní rovince je to možná trochu nevítaná změna, ale cyklisté na elekrokolech budou rozhodně ve výhodě. Pro nás ostatní je to pouze příprava na další část cyklotrasy. Následně projíždím obcí Kuřívody a na kruhovém objezdu odbočuji na Bělou pod Bezdězem. Jedu několik kilometrů silnici II. třídy, která je nejméně zábavnou částí dnešního cyklovýletu, příště bych zřejmě volil jinou trasu. Po sjezdu do Bělé pod Bezdězem (274 m n. m.) prudce odbočuji a projíždím rekreačním areálem Vrchbělá, kde začíná skutečný výšlap do kopce až do samotné obce Bezděz.

Silnice do Bělé pod Bezdězem

Silnice do Bělé pod Bezdězem

Rekreační areál Vrchbělá

Rekreační areál Vrchbělá

Tanková cesta za Bělou

Tanková cesta za Bělou

Už po cestou mezi poli je nádherně vidět zřícenina gotického hradu Bezděz, který ve 12. století nechal postavit Přemysl Otakar II. Krátce po vjezdu do obce Bezděz odbočuji k místnímu hřbitovu, kde směřuji ve výšlapu až k podhradí (431 m n. m.), kde hledám místo pro pořízení vhodné fotografie hradu Bezděz. S ohledem na najeté kilometry a zbývající část trasy neplánuji výjezd přímo ke hradu (na to by se hodila spíše výpomoc od horského elektrokola), ale vzápětí pokračuji ve zpáteční cestě, kterou mám naplánovanou kolem Máchova jezera.

Příjezd k Bezdězu

Příjezd k Bezdězu

Hřbitov Bezděz

Hřbitov Bezděz

Pod hradem Bezděz

Pod hradem Bezděz

Cestou zpět se naposledy ohlížím na cíl dnešního cyklovýletu a vydávám se slušným sešupem z kopce po Novohospodské a Mariánské cestě až k Břehyňskému rybníku. Za sebou mám právě 60 kilometrů a dalších 25 stále ještě před sebou. Přímo v Břehyni (272 m n. m.) si tedy dávám krátkou zastávku v místním stánku s občerstvením, kde oceňuji vodní mlhu z postřikovače zpříjemňující čekání na osvěžující točenou zmrzlinu. Tady se ještě naposledy rozmýšlím, zda na kole pojedu do Starých Splavů zadní cestou za kopcem Borný, nebo se do Splavů vydám přes Doksy v přímé blízkosti Máchova jezera, kde už jsem roky nebyl.

Kokořínsko - Máchův kraj

Kokořínsko - Máchův kraj

Mariánská cesta

Mariánská cesta

Novohospodská cesta

Novohospodská cesta

Nakonec druhá volba vyhrává, vydávám se do Doks a dále pak pokračuji po Jarmilině stezce okolo Máchova jezera přímo do Starých Splavů. Během cesty mi ovšem dochází, že ani z této strany není ideální výhled na samotné jezero. Příště si při průjezdu touto oblastí raději předem naplánuji zajímavější zastávku. Na chvíli se alespoň zastavuji přímo ve Starých Splavech, kde pořizuji několik fotek Máchova jezera a před odjezdem domů se narychlo se posilňuji proteinovou tyčinkou.

Jarmilina stezka

Jarmilina stezka

Železniční trať poblíž stezky

Železniční trať poblíž stezky

Máchovo jezero

Máchovo jezero

Po nabrání dostatečné porce energie na poslední cca 20 kilometrový úsek vyrážím na cestu a projíždím chatovou oblastí Starých Splavů. Po drobném zakufrování a jízdy v lese konečně najíždím na původně plánovanou modrou turistickou trasu do obce Provodín. Pokračuji zkratkou podél vlakové zastávky a následně projíždím u místní pískovny až k rozcestníku na Karasy. Za tímto místem odbočuji do lesa, kde si po zemědělské cestě krátím trasu k domovu v blízkosti Kraví hory.

Lesní cesta za Starými Splavy

Lesní cesta za Starými Splavy

Průjezd pod Kraví horou

Průjezd pod Kraví horou

Vřesoviště u Okřešic

Vřesoviště u Okřešic

Pokračuji v jízdě na kole přes hlavní silnici přímo do lesa, kde jedu skrz místní vřesoviště a najíždím na žlutou turistickou značku, která mě dovede do obce Okřešice (odtud mám domov už téměř na dohled). Zde si krátím cestu po modré turistické trase mezi poli, přímo do České Lípy (251 m n. m.). Cestou domů musím ovšem projet několik sídlišť a především ještě překonat převýšení cca 309 m n. m., než mohu konečně sesednout z kola a oddechnout si.

Dnešní cyklovýlet byl poměrně pohodový a zároveň také dostatečně svižný, což je vidět na vyšší průměrné rychlosti. S výjimkou okolí hradu Bezděz nabízí trasa jen minimální převýšení. Cestou jsem najel velmi slušných 86,9 km a celkově nastoupal 676 výškových metrů. Celé prostředí Kokořínka - Máchova kraje nabízí půvabné scenérie i zajímavá místa, která stojí za projížďku. A co ty? Pokud jsem tě cyklovýletem dostatečně motivoval, pak prostuduj mapu, přizpůsob trasu vlastním možnostem, naskoč na kolo a vychutnej si zážitek z jízdy.

Chceš další informace?

Prozkoumej články na blogu

Jakým způsobem si předem vybírám a plánuji trasy na cyklovýlety?

Na jakém kole aktuálně jezdím, a jakou používám základní výbavu na kolo?

Jak provádím běžnou údržbu kola, a jaké k tomu potřebuji vybavení?

Čím na svých cyklovýletech fotím, a jak zpracovávám pořízené fotografie?

Horská, krosová, silniční, elektrokola...
Široká nabídka jízdních kol a příslušenství skladem přímo pro tebe

Vybírej u odborníků

Úvod   Cyklotrasy   Cykloturistika   Blog   Kontakt

Copyright Bikeo