Tip na cyklovýlet

Vodní nádrž Naděje

Cyklotrasa Česká Lípa, Písečná, Lasvice, Svitava, Lindava, Cvikov, Trávník, Naděje, Hamr, Rousínov, Svor, Nový Bor, Skalice u České Lípy, Manušice...

Mapa cyklotrasy

53,6 km
Ujetá vzdálenost

4:41 h
Celkový čas

11,4 km/h
Průměrná rychlost

939 m
Nastoupaná výška

Vyrážím na cestu z České Lípy směrem na Písečnou, kde část trasy vede přes krátkou cyklostezku, kde projíždím nejníže položeným místem (261 m n. m.) dnešního cyklovýletu. Po příjezdu do obce Písečná se vydávám po místní silnici směrem na Dobranov, ze které přibližně po jednom kilometru jízdy odbočuji na polní cestu. Tato pro mě zatím zcela neznámá část trasy vede po polní cestě podél lesa směrem k Mariánskému dolu pod stejnojmennou výšinou.

Cyklostezka z České Lípy

Cyklostezka z České Lípy

Silnice na Dobranov

Silnice na Dobranov

Cesta k Mariánskému dolu

Cesta k Mariánskému dolu

Jakmile projedu Mariánským dolem, tak cestou mezi poli pokračuji k nedaleké obci Lasvice. Za vesnicí najíždím na zelenou turistickou trasu a pokračuji jízdou v lese pod místním vrcholem Spálenisko (382 m n. m.). Následuje sjezd po lesních stezce do údolí na Výrově, kde mám naplánovanou první zastávku přímo u Medvědího kempu u říčky Svitavky. Jde o skalní masiv s několika propojenými jeskyněmi, který je součástí historického tvrziště Výrov.

Pod Mariánskou výšinou

Pod Mariánskou výšinou

Údolí na Výrově

Údolí na Výrově

Medvědí kemp

Medvědí kemp

Další zastávkou jsou rozsáhlé podzemní prostory v bývalém pískovcovém lomu Pusté kostely, ke kterým se dostávám po velmi krátkém průjezdu lesem a ostré zatáčce na nedaleké silnici do blízké obce Svitavy. Jeskyní systém Pusté kostely ve Velenickém údolí umístěný kousek od známé motorkářské jeskyně Pekelné doly nabízí skvělou atmosféru a stojí rozhodně za prozkoumání. Pro kompletní prohlídku je vhodné se vybavit dobrou svítilnou, která osvětlí všechna temná zákoutí.

Silnice na Svitavy

Silnice na Svitavy

Jeskyně Pusté kostely

Jeskyně Pusté kostely

Podzemní prostory

Podzemní prostory

Po chvíli nasedám na kolo a vydávám se k nedalekému Tichému údolí proti proudu říčky Svitavky, kde nelze přehlédnout vstup do bývalého podzemního náhonu, který vede až k Velenické zrcadlárně. Nechávám kolo na cestě a vydávám se na průzkum do uměle vytesaného tunelu s vyvýšeným postranním ochozem. Při jeho průchodu jsem s mrazením v zádech překvapen rozsahem a délkou tunelu, kde lze narazit i na další chodby. V jedné části se skrz tunel dostávám do obrovské jeskyně, kde je možné skrz zřícenou stěnu v místních skalách vyjít ven z tohoto opravdu zajímavého komplexu.

Tiché údolí

Tiché údolí

Bývalý podzemní náhon

Bývalý podzemní náhon

V chodbách náhonu

V chodbách náhonu

Po chvíli na cestě nacházím odstavené kolo a pokračuji průjezdem tohoto kouzelného údolí až k místu, kde je další část podzemního náhonu. V těchto místech skalou protéká říčka Svitavka a výpusť je zakončena malým jezem. Po žluté turistické značce pokračuji průjezdem údolí až do blízké obce Svitava. Napojuji se na místní silnici a po chvíli projíždím následující vesnicí Lindava, kde mám naplánovanou trasu přes neznačenou stezku mezi poli, ze které se vyklube nepříliš pohodlná jízda po stopách zemědělské techniky. Ze špatně viditelné cesty jsem totiž hned na začátku nechtěně sjel a dva kilometry se trápil v těžkém terénu.

Svitavský potok

Svitavský potok

Výjezd z Tichého údolí

Výjezd z Tichého údolí

Polní cesta do Cvikova

Polní cesta do Cvikova

Teprve na rozcestí u Grohmannova kříže najíždím na klasickou polní cestu a mohu pohodlně pokračovat do blízkého Cvikova. Ještě předtím, než narazím na civilizaci, tak na cestě míjím bývalý železniční most a teprve následně najíždím na místní silnici, která mě dovede na náměstí, kde zamířím k části s dětskou léčebnou. Na jejím konci nelze přehlédnout zajímavý věžový vodojem, za kterým začíná křížová cesta na Kalvárii, která vrcholí ve výšce 447 metrů nad mořem.

Bývalý železniční most

Bývalý železniční most

Věžový vodojem v dětské léčebně

Věžový vodojem v dětské léčebně

Křížová cesta na Kalvárii

Křížová cesta na Kalvárii

Pokračuji jízdou po modré turistické trase, jakmile ovšem míjím místní silnici směřující na Mařenice, tak nechtěně sjíždím z předpokládané trasy a pokračuji v jízdě po zdánlivě použitelné cestě. Ta se ovšem po několika desítkách metrů změní ve stezku pro kamzíky, a protože se nechci vracet, tak tlačím kolo do nemilosrdného kopce s prudce vzrůstajícím převýšením. Na místním vrcholku s výhledem na Zámecký vrch si dopřávám krátký oddych a malou svačinku. V těchto místech se právě nacházím v oblasti Lužických hor. Pokračuji dále v jízdě na kole přímo pod Trávnickým a Knesplovým vrchem (508 m n. m.), kde najíždím na zelené turistické značení.

Po modré turistické trase

Po modré turistické trase

Výhled na Zámecký vrch

Výhled na Zámecký vrch

Pod Knesplovým vrchem

Pod Knesplovým vrchem

Následně se pouštím do sjezdu k obci Trávník, kde se napojuji na modrou turistickou trasu vedoucí do Antonínova údolí (382 m n. m.). V těchto místech využívám červené značení, které postupně vede podél Hamrského potoka. Na cestě se zastavuji u bývalého vodního náhonu pro bývalou pilu, kde ovšem pro všudypřítomnou vegetaci nenacházím vstup do podzemního prostoru (tak snad někdy příště).

Antonínovo údolí

Antonínovo údolí

Červená turistická cesta

Červená turistická cesta

Hamerský potok

Hamerský potok

Za nedalekou osadou Hamr pokračuji v jízdě na kole po červeném turistickém značení přímo pod Kamenným vrchem, kde tato cesta opakovaně křižuje Hamerský potok. Místy se ovšem nedá vyhnout výrazně bahnité trase, kde je s ohledem na množství kořenů nutné kolo pouze vést. Cesta proti proud Hamerského potoka mě zavede přímo až pod hráz přehrady Naděje (457 m n. m.).

Údolí pod Kamenným vrchem

Údolí pod Kamenným vrchem

Jízda podél Hamershého potoka

Jízda podél Hamershého potoka

Zastávka pod přehradou Naděje

Zastávka pod přehradou Naděje

Relativně malá vodní nádrž Naděje se se ukrývá v zalesněném údolí Lužických hor. Podzimní barvy tomuto místu rozhodně dodávají na kouzelné atmosféře a nutí k bližšímu prozkoumání. U hráze tedy odstavuji horské kolo a pouštím se do obhlídky blízkého okolí historické přehrady, která byla vystavěna v roce 1938 jako zásobárna vody pro pohon Hamerského mlýna a Francisovy turbíny dodávající energii dnes již zaniklé pile v blízké osadě Naděje. Přehrada tak dnes slouží pouze pro zadržení vody.

Malá vodní nádrž Naděje

Malá vodní nádrž Naděje

Vodní plocha Naděje

Vodní plocha Naděje

Prohlídka přehrady

Prohlídka přehrady

Od cíle dnešního výletu se vydávám po zelené turistické trase vedoucí pod Suchým vrchem, kde přecházím na červené značení a po chvíli míjím nejvyšší vrchol dnešní trasy ve výšce 574 metrů nad mořem. Následně projíždím kolem zříceniny hradu Milštejn a pouštím se do parádního sjezdu, který mě s drobným převýšením zavede až do nedaleké obce Rousínov (438 m n. m.).

Pod Suchým vrchem

Pod Suchým vrchem

Sjezd do Rousínova

Sjezd do Rousínova

Nad Rousínovem

Nad Rousínovem

Přímo v Rousínově pokračuji v jízdě po červeném turistickém značení, kde se po několika minutách jízdy dostanu k bývalému lesnímu koupališti u Svoru (475 m n. m.) s dvojicí malých jeskyní. Po malé obhlídce už podjíždím železniční most a vydávám se do blízké obce Svor, kde najíždím na cyklostezku vedoucí do Nového Boru (380 m n. m.).

Jeskyně nad Svorem

Jeskyně nad Svorem

U bývalého lesního koupaliště

U bývalého lesního koupaliště

Průjezd pod železničním mostem

Průjezd pod železničním mostem

V těchto místech vyjíždím z pohraničního pohoří Lužických hor a vracím se na Ralskou pahorkatinu. Novým Borem projíždím co nejkratší cestou směrem do obce Skalice u České Lípy (328 m n. m.) a pokračuji až do nedaleké vesnice Manušice (277 m n. m.). V této obci pak najíždím na místní cyklostezku, která vede lesem až do České Lípy. Následuje už jen výjezd k domovu, bohatá svačina a pořádný odpočinek.

Dnešní cyklovýlet byl hodně na pohodu a zároveň plný zajímavých oblastí vhodných k průzkumu okolí. Kromě samotné vodní nádrže Naděje jsem si rozhodně užil zároveň i prohlídku jeskyních tunelů v okolí Svitavy. Cestou jsem našlapal rozumných 53,6 km a celkově nastoupal dostatečných 939 výškových metrů. A co ty? Pokud jsem tě svým cyklovýletem motivoval, pak prostuduj mapu, přizpůsob si trasu vlastním možnostem, naskoč na kolo a vychutnej si zážitek z jízdy.

Chceš další informace?

Prozkoumej články na blogu

Jakým způsobem si předem vybírám a plánuji trasy na cyklovýlety?

Na jakém kole aktuálně jezdím, a jakou používám základní výbavu na kolo?

Jak provádím běžnou údržbu kola, a jaké k tomu potřebuji vybavení?

Čím na svých cyklovýletech fotím, a jak zpracovávám pořízené fotografie?

Horská, krosová, silniční, elektrokola...
Široká nabídka jízdních kol a příslušenství skladem přímo pro tebe

Vybírej u odborníků

Úvod   Cyklotrasy   Cykloturistika   Blog   Kontakt

Copyright Bikeo